Battlegroup – High Ground
Testen ist immer gut. Und deshalb hatten wir uns bei
unserem Aprilspiel entschieden einmal andere Wege zu gehen.
Der Angreifer ging diesmal mit 200 Punkten mehr in die
Schlacht als der Verteidiger.
Eine „Spielregel“, die auch sehr nah an die Realität
kommt, weil Angriffe generell sogar in einem Verhältnis von 3:1, wenn nicht gar
höher, ausgeführt werden müssen, wenn sie effektiv sein sollen.
Beide Parteien begannen mit der Hälfte ihrer Streitkräfte
das Spiel. Die Verstärkungen sollten dann in der vierten Runde auftauchen.
Ich kommandierte die Deutschen und hatte anfänglich mein
Forward Headquarter und zwei 10,5cm Feldhaubitzen auf dem Spielfeld. Hinzu
kamen 4 MG-Trupps.
Stellungen, die ihnen einen reinforced cover Wurf ermöglichten.
Minenfeld platziert.
Die Amerikaner waren deutlich offensiver aufgestellt.
4 Shermans, 2 Jeeps, 1 Priest. Hinzu kamen ein
Mörsertrupp sowie ein Feuerleittrupp.
Der Versuch meine Artillerie ins Spiel zu bringen scheiterte.
Sowohl ein MG Trupp, als auch das eine 10,5er hatten die
ersten Verluste zu melden. Zusätzlich wurde das 10,5er gepinned.
Visier. Zum Glück für mich war die Zielfindung nicht so genau, und der
Granatüberfall wich ab. Aber egal wie.
Einer meiner MG-Trupps fiel jetzt ganz aus, der zweite
verzeichnete ebenfalls einen Treffer.
zuviel. Minen. Leider, leider versiebte ich den Trefferwurf. Glück für die
Amerikaner. Der Sherman blieb unbeschädigt.
ab. Immobilisiert (Ihr erinnert Euch? Das passiert bei einer gewürfelten Doppel
1). Na ja. Schießen konnte das Ding ja noch.
Jetzt war die Besatzung des 10,5ers ausgeschaltet.
ein. Wieder ein Verlust. Ein weiterer Treffer pinnte das verbliebene 10,5er
Geschütz.
geschossen. Allerdings nichts getroffen.
Aber dann kam endlich einer der Jeeps von Sven in den
Ambush fire Radius meines MG 42. Der Angriff war dann auch erfolgreich. Jeep
zerstört. 2/3 der Mannschaft konnte sich jedoch in Deckung hinter die Bocage
retten.
traf ich hier.
10,5er aus.
ziemlich hohe Battlerate hatte.
Zunächst kamen die Verstärkungen von Sven auf das
Spielfeld.
Feuerunterstützung nach vorne.
Infanterietrupps und drei Sturmgeschütze. Vor allem in die StuGs setzte ich
noch einen Funken Hoffnung.
Sherman zu knacken. Das StuG wurde im Gegenzug gepinnt. Ein weiterer Schuss und
das StuG fiel aus.
Gegenzug wurde das dann wiederum Opfer des M10.
über.
und es gab einen Verlust.
aus.
Auch wenn Sven mehr Punkte hatte, so muss man doch sagen,
dass die Battlerates sich glichen. Er hatte nur 6 Punkte mehr als ich.
Hätte ich also besser mit meinen 10,5er getroffen, hätte
ich auch durchaus Chancen auf einen Sieg gehabt.
Ein Fehler war es, die StuGs erst als Verstärkungen
auffahren zu lassen.
Im Nachgang weiß man immer alles besser.
Allerdings wollten wir auch etwas Historisches testen.
Nicht nur einmal kam es vor, dass sich abgeschnittene
oder überraschend angegriffene Einheiten zunächst mit Infanterie und Artillerie
verteidigen mussten, bevor Verstärkungskräfte eintrafen.
Und historisch ging es dann auch sehr oft so aus, wie es
dann in diesem Spiel war.
Simulation also geglückt.
P.S.: Bei dem hellgrauen Bunker handelt es sich übrigens
nicht um den Deckel einer Sprühdose, was Sven zunächst vermutete. Das ist der
Bunker aus dem Airfix Coastal Defence Fort, und ich wollte das Teil nach 50
!!!! Jahren unbedingt nochmals bespielen. Pure Nostalgie.
Testing is always exciting. And that’s why we decided to try a different
approach in our April game.
This
time, the attacker entered the battlefield with 200 points more than the
defender.
A
„rule of the game“ that is very close to reality, because attacks
generally have to be carried out at a ratio of 3:1, if not higher, to be
effective.
Both
sides began the game with half their forces. Reinforcements would then appear
in the fourth round.
I
commanded the Germans and initially had my forward headquarters and two 10.5cm
field howitzers on the field. I also had four machine gun squads.
One
entrenched in a bunker, three more in positions that allowed them to use
reinforced cover.
I also
placed a minefield in the center of the field.
As you
can see, it was a very defensive formation.
The
Americans were much more offensively positioned.
4
Shermans, 2 Jeeps, 1 Priest. A mortar squad and a fire control squad joined
them.
I first
put my machine gun squads in “ambush fire”.
The
attempt to bring my artillery into play failed.
Then
Sven fired back.
Both a
machine gun squad and the 10.5mm machine gun reported their first losses. In
addition, the 10.5mm machine gun was pinned.
At the
same time, the first Sherman lurked forward.
Then
Sven re-aimed the two field guns. Fortunately for me, the targeting wasn’t so
accurate, and the grenade attack deviated. But no matter what.
One of
my machine gun squads was now completely out of action, and the second also
recorded a hit.
Now the
Sherman rolled forward, three millimeters too far. Mines. Unfortunately,
unfortunately, I missed the hit roll. Lucky for the Americans. The Sherman
remained undamaged.
Meanwhile,
Sven shot off a wheel from my 10.5mm machine gun. Immobilized (Remember? That’s
what happens when you roll a double 1). So what: I could still fire.
Sven
pulled his tanks forward.
Then the
next shot from his mortar.
Now the
crew of the 10.5 was eliminated.
Then the
second shot hit the third machine gun squad. Another loss. Another hit pinned
the remaining 10.5 gun.
If
you’re wondering up to this point, yes, I was firing eagerly too. But I didn’t
hit anything.
But then
one of Sven’s jeeps finally came within the ambush fire radius of my MG 42. The
attack was successful. The jeep was destroyed. However, two-thirds of the crew
managed to take cover behind the hedgerow.
Then I
aimed at the Sherman; and finally, finally, I hit here.
But
Sven’s mortar responded. Now the second 10.5 was also out of action.
But I
still had a chance, even though I already had a pretty high battle rate.
First,
Sven’s reinforcements arrived on the field.
M10 and
M5 Stuartsalso drove forward to provide fire support.
Then my
reinforcements arrived: four infantry squads and three assault guns. I still
had a glimmer of hope, especially in the StuGs.
Unfortunately,
I was one point short of the die to take down the Sherman. The StuG was pinned
in return. One more shot, and the StuG was out of action.
This
isn’t my day, I thought to myself.
An
attack by my second StuG also failed. In turn, it fell victim to the M10.
Now
there was only one StuG left and a lot of infantry.
The
infantry was now also under mortar fire, and there was a casualty.
In the
same turn, Sven also took out the third StuG.
That was
it.
Even
though Sven had more points, it must be said that the battle rates were
similar. He only had 6 points more than me.
So if I
had been better at shooting with my 10.5s, I would have had a good chance of
winning.
It was a
mistake to have the StuGs arrive first as reinforcements.
Hindsight
is always better.
However,
we also wanted to test something historical.
More
than once, it happened that isolated or unexpectedly attacked units first had
to defend themselves with infantry and artillery before reinforcements arrived.
And
historically, the outcome was very often the same as it was in this game.
So, a successful simulation.
P.S.:
The light gray bunker is not the lid of a spray can, as Sven initially
suspected. That’s the bunker from the Airfix Coastal Defense Fort, and I really
wanted to play it again after 50!!!! years. Pure nostalgia.
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Autor: / Geschichte als Hobby: Sehen – Lesen – Spielen































































